بهترین الگو ها برای خلاق شدن چه افرادی هستند؟

به اشتراک بذارید

خبر خوبی که باید بگویم این است که بچه ها خلاق ترین افراد روی زمین هستند. از بدو تولد تا حدود 5 سالگی، 90 درصد کارهایشان همراه با خلاقیت است.

کودک پس از تولد، با کنجکاوی و اشتیاق وصف‌ناپذیری به دنبال کشف دنیای ناشناخته‌ای است که به تازگی پا به آن گذاشته است.

گیرنده‌های حسی او به شدت فعال هستند و او را در امر شناسایی محیط اطرافش کمک می‌کنند. علاوه بر شناخت محیط، او شناخت از خود را نیز توسعه می‌دهد و هر روز بر توانمندی‌های خود برای وفق دادن خویش با محیط جدید می‌افزاید.

تلاش خستگی ناپذیر، کنجکاوی و خلاقیت سرشار باعث می‌شود که کودک در چند سال اول زندگی خود از یک موجود ناتوان و وابسته، به فردی توانا و مستقل تبدیل شود. فردی که تغییرات شگرفی در توانایی‌ها و مهارت‌های فردی و اجتماعی‌اش به وجود آمده است.

بهترین الگوی خلاقیت برای ما بچه ها هستند که بدون محدودیت و تبعیت از قوانین پیچیده آزادانه فکر می کنند،تخیل و رؤیا پردازی می کنند.

اما چرا با وجود این همه خلاقیت در کودکان با گذشت زمان از میزان خلاقیت آنها کم می شود؟

در واقع کودکان خلاق بدنیا می آیند مشکل از زمانی شروع می‌شود که بچه‌ها به سن 5، 6 سالگی می‌رسند و ما بزرگ‌ترها برای تربیت مناسب آنها آستین بالا می‌زنیم.

بچه‌ها را تشویق می‌کنیم که به تدریج بازیهای دوران کودکی را کنار بگذارند، از خیال‌بافی دست بردارند و مثل ما بزرگ‌ترها قانونمند و واقع‌گرا باشند. ما از آنها می‌خواهیم که منطقی‌تر فکر کنند و متاسفانه همه اینها یعنی متوقف کردن آزادی تفکر و خلاقیت.

با شروع مدرسه و تحصیل کودکان این مشکل بزرگ تر هم می شود . تخیل، آزادی تفکر و آزادی عمل عوامل بسیار مهم و موثری در بروز و ظهور خلاقیت هستند.

ولی در مدرسه فشار برای به حداقل رساندن این عوامل افزایش قابل توجهی پیدا می‌کند و کودکان بیش از پیش از تفکر خلاق فاصله می‌گیرند. به طوری که خلاقیت 90 درصدی کودکان خردسال، در این زمان به تدریج به کمتر از 20 درصد کاهش پیدا می‌کند.

با وجود خلاقیت در کودکان  چرا آموزش خلاقیت نیز ضروری است؟

والدین امروزی بیشتر از گذشته نگران آینده فرزندان خود هستند و در حد امکان و توان خود ، سعی می‌کنند فرزندانی توانمند تربیت کنند. در دنیای فعلی شرایط با گذشته بسیار فرق کرده است و سرعت پیشرفت و تغییرات خیلی زیاد است.

در موفقیت و رشد ذهنی فرزندان عوامل زیادی تأثیر گذار هستند که یکی از مهم ترین آن ها خلاقیت فرزند می باشد. خلاقیت علاوه بر پرورش و تقویت ذهن باعث شکوفایی استعداد و توانمندی آنها در ابعاد گوناگونی می شود.

بچه ها با وجود اینکه خلاق هستند اما باید در مسیر درستی قرار بگیرند و به خوبی هدایت شوند چون در غیر اینصورت به مرور و با توجه به شیوه نادرست و تبعیت از قوانین خلاقیتش کاسته می شود.

از جمله راهکارهای خلاقیت مناسب کودکان می توان به نمایش ، کاردستی ، نقاشی ، موسیقی ، بازی اشاره کرد که در مقاله های بعد آموزش لازم قرار داده می شود.

مقالات مرتبط

درمان اختلال خواندن
مقالات

راهکارهای درمان اختلال خواندن

  در مقاله ی گذشته درباره ی اختلال خواندن و علل و نشانه های آن گفتم، در این مقاله سعی دارم راهکارهایی برای بهبود و

اختلال یادگیری در خواندن
مقالات

اختلال یادگیری در خواندن

یکی از نگرانی های معلمان و برخی از والدین داشتن دانش آموز یا فرزندی است که در خواندن اختلال دارد. اختلالات در یادگیری فقط به

سبد خرید
اسکرول به بالا