تقویت تمرکز با بازی

به اشتراک بذارید

چرا بازی؟

مطالعات نشان می‌دهند که بسیاری از بازی‌های آموزشی، در بهبود تمرکزافراد بخصوص کودکان تأثیر مثبت دارند و به طور همزمان مدت زمان تمرکزآن‌ها را افزایش می‌دهند. کودکانی که به راحتی می‌توانند خسته شوند و ممکن است بدون رسیدن به نتیجه‌، فعالیت‌ها را متوقف کنند؛‌

احتمالاً به دلیل امکان پاداش گرفتن و پیشرفت، مدّت زمان بیشتری را به بازی می‌پردازند. علاوه براین، پرداختن به یک بازی می‌تواند به کودکان کمک کند تا بلوغ و صبر را در خود توسعه دهند.

بازی‌های سالم فواید بسیاری دارند که از میان آن‌ها می‌توان:

به رقابت سالم، فراهم کردن فرصت برای آموزش، تقویت توجّه، دقّت، تمرکز، حافظه، حافظه دیداری، سرعت عمل، یادگیری مهارت اجتماعی، برقراری ارتباط با دوستان، بهبود کار تیمی و فعالیت بیشتر مغز و ذهن اشاره کرد.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بازی این است که کمک می‌کند افراد به یک شیوه‌ی جذّاب آموزش ببینند و سریع خسته نشوند. طی پژوهش‌هایی که درباره‌ی مغز ، چگونگی تأثیر یادگیری بر مغز و مهم‌تر نوع یادگیری مغز انجام شده است به این نتیجه رسیده اند که بازی‌های آموزشی می‌توانند عامل اساسی برای افزایش اندازه‌ی نورون ها و ارتباطات سیناپسی در مغز باشند.

معلمانی که درحال توسعه‌ی تکنیک‌های جدید هستند تا از داشتن کلاس‌های خسته‌کننده دور شده و به سمت نشاط و ایجاد فضایی جذّاب برای دانش آموزان خود بروند، می‌توانند این بازی ها و تمرینات را در کلاس خود بکار بگیرند.

با تبدیل رویکردهای سنّتی آموزش به استراتژی‌های خلاقانه و نوآورانه، می‌توان میزان یادگیری در کلاس‌های درس را افزایش داد و توانایی درک و جذب اطلاعات پیچیده‌تر را توسعه داد.

مخاطبین بازی‌ها تنها معلمان و دانش آموزان نیستند؛ بلکه هر فردی که به‌دنبال تقویت تمرکز و توجّه و رشد خود است می‌تواند از مطالب کتاب تعقیب تمرکز و توجه به خوبی استفاده کند.

امیدوارم که تلاش های ما در این مدّت ،موجب تسهیل در مسیر یادگیری شما شده باشد.

یک نمونه از بازی های این کتاب را برای شما در این مقاله قرار می دهیم. می توانید نسخه دیجیتالی یا چاپی آن را تهیه کنید.

در این کتاب علاوه بر بازی های متعدد، تمرینات متنوع و بسیار مفیدی وجود دارد که با انجام آن ها تمرکز و دقت شما نسبت به گذشته تقویت می شود.

بازی : ایستگاه تمرکز

این بازی برای تعداد بیشتر از پنج نفر است؛ به این صورت که نفر اول کلمه را فی‌البداهه بیان می‌کند.

نفر دوم باید علاوه بر بیان آن کلمه، واژه‌ی دیگری را به آن اضافه کند. به همین ترتیب ادامه پیدا می‌کند تا داستانی ساخته شود.

افراد باید با دقّت و تمرکز کامل به جملات نفر قبل گوش دهند تا کلمه‌ای را حذف نکنند در غیر این‌صورت فرد از دور بازی حذف می‌شود.

مثال:

نفر اول: من    *     نفر دوم: من دیروز    *     نفر سوم: من دیروز با    *   نفر چهارم: من دیروز با زهرا

نفر پنجم: من دیروز با زهرا به   *   نفرششم: من دیروز با زهرا به بازار  *  نفر هفتم: من دیروز با زهرا به بازار رفتم.

نفر هشتم: من دیروز با زهرا به بازار رفتم و …. ادامه دارد….

نظر و پیشنهاد خود را پس از انجام تمرینات و بازی های کتاب تعقیب تمرکز و توجه ارسال کنید

مقالات مرتبط

درمان اختلال خواندن
مقالات

راهکارهای درمان اختلال خواندن

  در مقاله ی گذشته درباره ی اختلال خواندن و علل و نشانه های آن گفتم، در این مقاله سعی دارم راهکارهایی برای بهبود و

اختلال یادگیری در خواندن
مقالات

اختلال یادگیری در خواندن

یکی از نگرانی های معلمان و برخی از والدین داشتن دانش آموز یا فرزندی است که در خواندن اختلال دارد. اختلالات در یادگیری فقط به

سبد خرید
اسکرول به بالا